A quadratic-rational-expectations theory of capital markets

Dumas, Bernard

The Capital Asset Pricing Model is of little practical use in investment analysis since no method is provided to anticipate the position of the Securities Market Line or the location of a particular security on the line. What is needed is a theory of valuation and portfolio choice which is practical and, above all, based on information effectively available at the time the analysis is performed. Such is the goal of this paper. It is postulated that the cash-flow stream associated with each asset follows an autoregressive stochastic process and that all investors have time-additive von Neumann Morgenstern quadratic utilities. Asset prices are derived at each point in time as functions of past and current cash flows and so are the sequence of each investor's portfolio and consumption choices as well as the evolution of the term structure of interest rates.

L'application pratique du Modèle d'Equilibre des Actifs financiers se heurte à la difficulté d'anticiper la pente future de la droite de marché ainsi que la position respective des sociétés par rapport à celle-ci. Il est nécessaire d'avoir une théorie de l'évaluation des actifs et des choix de portefeuille qui soit pratique, c'est-à-dire dont les ingrédients soient effectivement disponibles au moment de l'analyse. Cet article postule que les cash-flows futurs que doit rapporter tout actif suivent un processus stochastique autorégressif et que les investisseurs ont des fonctions d'utilité additives de von Neumann Morgenstern. Les prix des actifs financiers sont alors calculés chaque fois en fonction des cash-flows passés et présents ainsi qu'est déterminée la séquence des décisions d'investissement et consommation optimales de même que l'évolution de la structure des taux d'intérêt.