Is automotive leasing a risky business?

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Numéro
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Auteurs
Schmit, Mathias

This paper is devoted to credit risk modelling issues of lease portfolios. It presents results on the default and loss given default performance of automotive leases and proposes specific solutions dealing with their most important characteristics including their large size, the ownership of leased assets by lessors and limited availability of information about lessees' financial situation. Probability density function of losses and VaR measures are estimated on the basis of a private database comprising a unique set of 35,861 individual automotive lease contracts issued between 1990 and 2000 by a major European financial institution. Results show that recovery rates in the automotive lease industry are high and further confirm that leasing is a relatively low-risk activity. A comparison with capital requirements stemming from the Basel Committee's proposed new framework also show that a wider recognition of physical collateral under Basel II would not only allow to better reflect the risk profile of automotive lease exposures but would also contribute to reduce the significant gap in capital requirements stemming from the different approaches of the proposed framework.

Cet article se consacre à la question de la modélisafion du risque de crédit pour les portefeuilles de crédit-bail automobile. Il expose les résultats relatifs aux performances des contrats de crédit-bail en termes de probabilité de défaut et de perte en cas de défaillance, et propose des solutions spécifiques tenant compte des caractéristiques les plus saillantes de ces portefeuilles : leur grande taille, le fait que la propriété des actifs reste aux bailleurs et le niveau limité d'informations disponibles quant à la situation financière des locataires. La fonction de densité des probabilités de pertes et les mesures VaR sont estimées grâce à une base de données privée comprenant un ensemble unique de 35.861 contrats de crédit-bail automobiles émis entre 1990 et 2000 par une importante institution financière européenne. Les résultats montrent que les taux de recouvrement observés dans l'industrie du crédit-bail automobile sont élevés et confirment le fait que cette activité est relativement peu risquée. Une comparaison avec des exigences en capital telles que dictées par la proposition du Comité de Bâle montre également qu'une plus large reconnaissance des collatéraux physiques sous Bâle II permettrait non seulement de mieux refléter le profil de risque des contrats de crédit-bail automobiles mais aussi de réduire l'écart significatif qui existe entre les exigences en capital des différentes approches de l'accord-cadre proposé par le Comité de Bâle.

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