Sociétés d'assurances et fonctionnement des marchés financiers

Pfeiffer, Didier

M. Pfeiffer emphasizes the meaningful weight that insurance companies take in financial markets due to the big share of their assets invested in equities and bonds. This worldwide trend, especially true in France, is, according to M. Pfeiffer, mainly linked to the security and liquidity related to these assets. As for the French primary markets, M. Pfeiffer is pleased about their recent creativeness related to a good dialogue between financial middlemen and investors. At this stage of development, he is coming down in favour of a break and emphasizes the need for institutional investors to act with judgment, refering to public demand on markets, especially when modestly capitalized stocks are being listed. Concerning the secondary markets and their demanded balance the speaker emphasizes the essential part played by insurance companies acting as natural counterpart of the private investors. He is stressing the role that insurance companies will have to take in preparing the presently studied reforms in France. To conclude, M. Pfeiffer recalls that the financial service has picked up a great place inside insurance companies, adding that it is an integrated and non separable component of the whole in which it is taking part.

M. Pfeiffer souligne la place importante occupée sur les marchés financiers par les compagnies d'assurances en raison de la forte proportion des actifs qu'elles détiennent en valeurs mobilières. Il attribue cette tendance, internationalement constatée et particulièrement vraie en France, principalement à la sécurité et à la liquidité que représentent ces actifs. Abordant les marchés primaires français, M. Pfeiffer se félicite de la créativité dont ils ont témoigné récemment grâce à une bonne concertation entre intermédiaires financiers et investisseurs. A ce stade de leur développement, il se prononce en faveur d'une pause et insiste sur la nécessité pour les investisseurs institutionnels d'agir avec discernement, en prenant en considération la demande sur les marchés du public, en particulier à l'occasion d'introduction de titres représentant une modeste capitalisation. Evoquant les marchés secondaires, l'orateur insiste sur le rôle essentiel dévolu dans la recherche de leurs équilibres aux compagnies d'assurances, contreparties naturelles des particuliers. Il met l'accent sur la part que ces sociétés auront à prendre dans les réformes à l'étude en France à l'heure actuelle. En conclusion, M. Pfeiffer rappelle que la fonction financière a pris une place importante dans les compagnies d'assurances et qu'elle est une composante intégrée et indissociable de l'ensemble à laquelle elle participe.