Double impact: Credit risk assessment and collateral value.

Chabaane, Ali; Laurent, Jean-Paul; Salomon, Julien

This paper deals with credit portfolio risk analysis. The benchmark Basel II IRB approach relies on the independence between losses given defaults and default events. Nevertheless, empirical evidence shows that recorded values are likely to be lower when the number of defaults increases, such as in recession periods. We consider a model embedding Basel II that allows to deal with dependence between recovery rates and default events. We then study loss distribution for large credit portfolios. We show that both expected credit losses and standard risk measures such as credit VaR or Expected Shortfall tend to increase compared with the Basel II approach.

Cet article étudie l'influence du risque de collatéral dans la quantification du risque d'un portefeuille de crédits. L'approche IRB du Comité de Bâle constitue la référence en la matière et repose sur l'hypothèse d'indépendance entre taux de défaut et taux de perte, alors qu'on constate pourtant que ces deux quantités ont tendance à augmenter concomitamment. Nous proposons donc un modèle qui englobe le modèle réglementaire et permet la prise en compte de ces effets de corrélation. Dans ce cadre, l'étude de la distribution de perte d'un portefeuille homogène de grande taille montre que l'approche réglementaire a tendance à sous-estimer et la perte moyenne et la charge de risque quantifiée par mesures de risque (Vatue-at-Risk, Expected Shortfall).