Bargaining Power and Optimal Leverage

Hege, Ulrich; Mella-Barral, Pierre

We consider the optimal capital structure of a firm in the presence of a tax advantage of debt and costly liquidation. We construct a continuous time model which allows for dynamic debt renegotiation prior to liquidation and for the full transfer of tax loss. We distinguish the case in which strong creditors decide to forgive their debt, from the one where strong opportunistic debtors force them to do so. We establish that the balance of bargaining power between debtors and creditors in ex-post renegotiations is a major determinant of the ex-ante optimal leverage of the firm. We show that for reasonable parameter values, it is modified by a quarter.

Nous considérons la structure optimale de capital d'une entreprise, en présence de taxes et coûts de liquidation. Nous construisons un modèle en temps continu qui autorise la renégociation dynamique de la dette avant liquidation et le transfert illimité des avoirs fiscaux en cas de redressement. Nous distinguons le cas où les créanciers décident d'éliminer leur propre dette, de celui où ils sont poussés à le faire par leurs débiteurs. Nous établissons que le rapport des forces entre débiteurs et créanciers est un des principaux déterminants de la quantité optimale de dette, puisque pour des valeurs de paramètres raisonnables, celle-ci est modifiée d'un quart.