La mesure empirique des coûts de faillite : Une note

Malecot, J.-F.

This article focuses on the costs associated with the liquidation of a business firm. They are measured as the liquidation value of the assets relative to the nominal value of the liabilities. Based on a survey of a number of previous studies and on a separate sample of questionnaires filled by professional trustees, the author concludes that liquidation costs may represent up to 63,7 % of liabilities.

Cet article porte sur les coûts associés à la liquidation d'une entreprise. Ils sont mesurés en comparant la valeur de liquidation des actifs à la valeur nominale des passifs. Sur la base d'une synthèse d'études précédentes et d'un nouvel échantillon de questionnaires remplis par des syndics, l'auteur conclut que les coûts de liquidation peuvent atteindre 63,7 % du passif.