Le comportement financier des compagnies d'assurances : selon leur forme juridique

Gougeon, Patrick

This article analyzes the influence of French insurance companies' juridic form on their financial behavior. The empirical results confirm the predictions based on theoretical analysis. Mutual societies, more interested in the quality of their insurance services than in their financial performance, invest mainly in fixed-income securities. State-owned companies are mainly attracted by investments in public bonds. Finally, private insurance companies diversify their investments and seem to pay more attention than the former types of companies to the prospect of an increase in the value of their assets portfolio.

Cet article met en évidence l'influence du statut juridique des compagnies d'assurances françaises sur leur comportement financier. Les résultats empiriques permettent de confirmer la réflexion théorique. Les sociétés mutuelles, plus soucieuses de la qualité de leurs services d'assurance que de la performance de leurs placements, investissent principalement en valeurs à revenu fixe. Les sociétés nationales manifestent une préférence pour les placements en valeurs publiques. Enfin, les sociétés anonymes pratiquent des placements plus diversifiés et semblent plus sensibles aux perspectives de revalorisation de la valeur de leur portefeuille.